Sunday, September 5, 2010

4 jam bersama si dia

bismillahirrahmanirrahim.

alhamdulillah, kita masih diberi peluang untuk menerima nikmat Ramadhan hari ke 26. hari ini jugak hari ke 8 atap merah pulang ke kampung halaman. hmmm..ini perkara yang berbangkit kali ni. Malaysia oh Malaysia. bila berada di Malaysia, tarbiah dzatiah lah yang menjadi peneman kita untuk terus tsabat di jalan ini. untuk pulang ke Malaysia, perlu mengumpul sebanyak mungkin tarbiah dzatiah sebagai bekalan. serius, banyak dugaan, tak tipu. sehari di Malaysia, terus rindukan suasana bersama sahabat-sahabat, iftar bersama-sama,solat terawih etc.

saat jejakkan kaki di KLIA, atap merah culture shock! hoh, Malaysia.... boleh dihitung dengan jari bilangan muslimah yang memakai tudung, itu belum dihitung dengan yang menutup aurat sepenuhnya. kalau di sana, even terserempak dengan akhawat yang tidak dikenali, saling berbalas senyuman adalah perkara biasa. saling memberi salam sejahtera adalah perkara biasa. saling berpeluk cium, bersalaman adalah perkara biasa. tapi, kat sini...tiada semua itu.

hmm..itulah realitinya. sebenarnya atap merah nak berkongsi satu pengalaman atap merah bersama seorang sahabat yang baru je atap merah berkenalan dengan beliau dalam bas. pada suatu hari, atap merah bermusafir ke suatu negeri untuk melawat seseorang dengan menaiki bas. perjalanan lebih kurang dalam empat jam.

ditakdirkan Allah atap merah duduk di sebelah seorang perempuan nonmuslim yakni berbangsa cina. mula-mula, atap merah nampak dia sombong, sebab langsung tak pandang atap merah, dia asyik tengok tingkap je....huhu
pastu atap merah pun tilawah alquran dalam bas tu. yela daripada buang masa je kan duduk dalam bas, atap merah pun tilawah dan sempat habiskan beberapa helai sampai mengantuk. atap merah sebenarnya sengaja baca quran kuat-kuat sikit biar kawan sebelah ni dengar, mana tahu dia dapat hidayah macam Saidina Umar ke kan? mana la kita tahu, cuba je...
tapi, selang tidak berapa lama atap merah tilawah, dia nampak macam tak selesa. pastu atap merah nampak dia mencari-cari mp3 dia dalam beg. hoh...dia nak sumbat telinga dia ke? sebab tak nak dengar apa yang atap merah baca ke? [adoi..nampaknya cubaan atap merah tak menjadi] astahgfirullah...lagilah time tu atap merah ber'su'u dzon' dengan dia...sahabat-sahabat, jgn tiru perangai atap merah ni...kalau buleh cubalah berhusnu dzon dengan sesiapa pun.


then, lepas atap merah nampak dia macam tak selesa, atap merah pun cepat2 habiskan tilawah. lagipun atap merah memang dah mengantuk. tak lama kemudian, bila aje atap merah habis tilawah, dia pun start la nyanyi lagu ikut irama dalam mp3 dia. hish, atap merah apa lagi. terus fikir yang kawan sebelah ni nak balas dendam. tadi atap merah yang baca kuat2, sekarang turn dia pulak nyanyi kuat2..huhu. atap merah pun sabar jela kan time tu. cuba nk berhusnu dzon jugak la...

setelah beberapa jam perjalanan, bas yang kami naiki berhenti di sebuah perhentian untuk berehat dan solat dan seumpamanyalah. pastu atap merah nampaklah kawan sebelah ni macam siap2 nak turun. atap merah nak turun jugak untuk solat, tapi macam tak nampak surau kat luar tu. lagipun sebab ni 1st time atap merah naik bas nak ke sana. so tak tahu sangat keadaan tempat ni. nak dijadikan cerita, tiba-tiba....

kawan sebelah ni tegur atap merah...terkejut jugak. baik rupanya kawan sebelah ni..huhu, malu sendiri je tadi fikir yang bukan-bukan.
dia tanya, "awak tak nak turun ke? pergi tandas ke? time ni jela boleh gi tandas"
atap merah pun jawab, "er...sebenarnya saya nk pergi surau. ade surau ke tak kat sini? macam kecik je tempat ni"
atap merah pun terfikir dalam hati, eh dia ni tau ke surau ni apa? dia kan nonmuslim. rupa-rupanya dia tahu la.dari lahir sampai sekarang dia tinggal kat Malaysia, mestila dia tahu.
"jom la kita pergi tengok dulu surau. biasanya kat tempat macam ni ada surau, jangan risau" dia cuba yakinkan atap merah.
tapi, atap merah masih ragu2, "betul ke?macam takde je ni"
"takpela, kita turun dulu tengok" dengan yakinnya dia cuba ajak atap merah. ramah jugak ye kawan ni, mungkin tadi dia penat kot.


bila jejakkan kaki ke luar bas, terpampang besar surau betul2 kat depan bas kitorang. adoi, malu sendiri la atap merah ngn kawan tadi. punyala cari kat mana surau, rupa2nya betul2 ada kat depan bas kitorang. dia pun apa lagi bila dah nampak surau, dia pulak yang teruja dan gembira. terus dia bagitahu atap merah.
"awak, ni ada surau"
sambil tersenyum gembira, dua kali pulak dia ulang ayat tu sebab nak bagitahu atap merah. pelik jugak kenapa dia gembira sangat, macam dia pulak yang nak solat.

alhamdulillah, atap merah bersyukur ada surau kat sana. then, masa nak pergi tandas, atap merah nampak bukan main ramai lagi beratur nak masuk tandas. tapi yang peliknya, bila masuk surau, atap merah la sorang-sorangnya yang ada kat dalam surau tu, baik lelaki ataupun perempuan. atap merah cuba berhusnu dzon la, maybe diorng nak solat kat tempat lain. tapi terfikir, diorang nak solat kt mana lagi?....


selepas solat, atap merah terkejut, rupanya atap merah lah penumpang last yang masuk, dan pakcik driver tu tengah tunggu atap merah je. hoho..macam vip pulak. dengan agak segan dan malu, atap merah masuk. dan berlakulah perbualan antara atap merah dan kawan tadi...

"eh, rupanya saya sorang je yg belum masuk bas? malunya..."
"alaa...takpe pakcik tu akan tunggu. dia kira kalau tak cukup, dia akan tunggu. biasa la tu"
"ooooo...gitu"
dan dia sambung, "lagipun awak bukan buat benda lain, awak pergi sembahyang kan?"
hoh..terkejut jugak keluar ayat tu dari dia. lepas tu dia sambung balik.
"bagus la awak sembahyang. saya pelik la, kenapa saya tak nampak pun orang lain sembahyang?"
bila keluar ayat ni dari mulut dia...mula2 rasa bangga sikit sebab dia puji [astaghfirullah] pastu terkejut sangat bila dia tanya soalan tadi. atap merah terkedu dan tak tahu nak jawab apa.
"errr...maybe diorang period kot..."
jawapan yang agak tidak logik. dia pun jawab..
"hish takkan semua orang period? yang lelaki macammana?"
atap merah terdiam dan terkedu. malu , malu, malu dan sangat malu sebagai orang Islam. apa kita patut jawab bila seorang nonmuslim tanya soalan sebegitu? sudah jelas terpampang lagi terang bersuluh kesalahan, nak bagi alasan apa lagi? jadi, atap merah mengambil keputusan diam sambil tersenyum. itulah yang terbaik.

okeh, the end!

moral of the story kat sini adalah kita kena ingat setiap perkara yang kita buat kita sedang diperhati oleh mad'u. macam mana ingin menjadi seorang dai'ei sekiranya kita kurang sempurna di mata mad'u? susah untuk berdakwah jika mad'u tidak lagi percayakan kita.

kerana nila setitik, rosak susu sebelanga. kita muslim sedang memegang amanah. amanah ISLAM. jika kita buruk, maka buruklah ISLAM pada pandangan nonmuslim [nauzubillah]. jika hati kita sudah dicemari oleh titik2 hitam dosa kita, macammana hati kita ingin menjadi cermin untuk menegur kesalahan kita. sudah legap, sudah hilang sifat cermin dalam hati kita, yang boleh kita jadikan panduan kepada kita untuk melihat diri kita balik dalam cermin seandainya ada kekotoran di wajah kita, cermin hati boleh menegur kekotoran tersebut. oleh itu, gilaplah hati kita dengan zikrullah untuk mengembalikan sifat cermin hati kita :)


kutiplah mutiara bernilai buat hari-hari terakhir di Ramadhan ini.

ps: maaf kali ini agak berjela panjangnya, dan langsung tiada gambar. harap sahabat pembaca sekalian boleh ambil iktibar dari kisah benar di atas.

wallahua'lam

3 comments:

mayo said...

suke... =)
siapalah sahabat yang atap merah ziarah tu..

dengan beraninya naik bas sorang2,
untuk ziarah sahabat yang jauh..

terharu..+_+..

jazakillah sis.

atap merah said...

hehe..tengok la ayat saya "menziarahi seseorang ke suatu negeri" ----> maksudnya rahsia la tu..huhu

dh lama dia ajak, sy pun pergila penuhi jemputan dia :)

sebenarnya pjg lg kisah sy ngan sahabat dlm bas tu, tp xlarat nk tulis. insyaAllah kalau rajin atap merah buat sambungan lg.

jazakillah jgk sis mae :)

kauthar09 said...

"gilaplah hati dgn zikrullah untuk mengembalikan sifat cermin hati kita :)"

syukran sharing ya ukhti...